Textstruktur

en tredelad väg till högre betyg

IUS

BETA-
version

För att göra en lång historia kort...

...börjar vi i antikens Grekland.

I likhet med nutida melodifestivaler och Oscarsgalor tävlade man i det antika Grekland om vem som kunde skapa den bästa tragedin. Istället för tonartshöjningar och explosioner förlitade man sig på dramatisk struktur, först beskriven av Aristoteles i Om diktkonsten. Samma struktur, något utvecklad, används fortfarande flitigt, inte minst i Hollywood.

Klassisk dramatisk struktur

Tragedi Karaktärer, miljö m.m. presenteras.Exempelvis ett skepp och dess resenärer. Exposition Lugnet störs och framtida problem antyds.Kanske har det osänkbara skeppet för få livbåtaroch en förlovad överklasstjej får upp ögonen för en fattig konstnär. Konflikt Stegring Spänningen höjs när konflikterna förvärras. I en klassisk tragedi tror dock huvudpersonen själv att allt är bra. Publiken vet bättre. Exempelvis att lycklig ny kärlek snart kommer att krossas mot ett isberg. Dramats vändpunkt. I en tragedi leder detta till katastrofen. Exempelvis fängslas en huvudperson samtidigt som skeppet krockar med ett isberg.Ibland definierar man även en höjdpunkt innan vändpunkten då allt skulle kunna löst sig, i en tragedi, men något gör att efter denna punkt kan allt bara bli värre. Exempelvis kunde kapten lyckats vända skeppet snabbt nog. Klimax Upplösning Resultatet av stegring och klimax. Kallas även ’katastrof’ eller ’dénouement’. Delas ibland upp i två delar - ’fallande’ handling och upplösning.
Komedi

Komedier följer samma dramatiska struktur men med lyckokurvan spegelvänd för huvudpersonerna. Allt blir bara värre och värre fram till klimax då lösningen kommer. Ursprungligen definierades en komedi som ett drama som slutade lyckligt. Därför är de flesta Hollywoodfilmer i grunden komedier, även när de inte är humoristiska.

Retorik

Målet med drama har alltid varit att beröra, att påverka publikens känslor och åsikter. Det var därför givetvis helt naturligt att strukturer som bevisats fungera för detta syfte även skulle komma att användas av talare med samma behov av att påverka sin publik.

Exposition Exordium + Narratio

Både dramats exposition och talets inledning lägger grunden för vår förståelse för och inställning till fortsättningen. I talet har dock exordium, att väcka intresse, lagts till, precis som man i nutida berättelser gärna börjar med något spännande för att senare återgå till expositionen.

Narratio -- den inledande berättelsen -- tjänar visserligen ett liknande syfte som expositionen men är ofta även i sig själv upplagd enligt den dramatiska strukturen.

Foto: Jonathan Kos-Read

Konflikt Propositio

Foto: doctorho Foto: Willy AuYeung

Som inledning på stegringen presenteras den centrala konflikten i dramat, ofta med antydningar om hur det hela kommer att sluta. I argumenterande tal innebär propositio också presentation av en konflikt och ett ställningstagande till denna, inför den kommande argumentationen.

Stegring Argumentatio

Liksom dramats stegring innefattar retorikens argumentatio en stegrande konflikt mellan olika argument.

Det är dock viktigt att inte bara probatio, argument som stödjer propositio, hoppar runt i ringen själv.

Även refutatio, de tänkta motståndarnas argument, måste vara med för att det ska bli en intressant - men givetvis riggad - match.

Foto: Kamren Barlow

Klimax + Upplösning Peroratio

Stegringen bygger upp till klimax. Argumentationen i ett tal bygger upp till den slutsats talaren vill övertyga publiken är den rätta. Ofta sparas de mest imponerande stilfigurerna till detta retoriska klimax.

Det är viktigt att peroratio, liksom klimax och upplösning, direkt anknyter till det som presenterats i inledningen. Annars känns talet osammanhängande och inte speciellt övertygande.

Peroratio bör också inkludera recapilutatio, en sammanfattning av talets huvudpunkter. Även dramats upplösning har en viss sammanfattande funktion.

Foto: Stig Nygaard

Många texter är givetvis vare sig dramatiska eller argumenterande men de följer ändå i grunden samma tredelade struktur.

början mellandel slut Oavsett om texterna är exempelvis sammanfattande, beskrivande, refererande, utredande eller informerande så har de alla en början, ett slut och något däremellan.

Dessa termer är dock alldeles för vaga. Även en urusel text har en början och ett slut och om den innehåller mer än två ord finns det också något i mitten.

Att läsa en dåligt strukturerad text, från otydlig början till plötsligt slut, är som att vandra genom ett stökigt hus i totalt mörker.

Det du behöver för att hitta rätt och ta dig fram i hyfsad hastighet, utan att trampa på legobitar, är lite ljus, eller snarare IUS ...felstavning fullt avsiktlig, faktiskt...

Inledning

I början av texten måste läsaren ledas till innehållet. Det räcker inte att texten börjar lite hursomhelst. Inledningen ska signalera vad texten handlar om, vad dess ämne och syfte är. Den ska hjälpa läsaren avgöra om det är värt att läsa vidare. Den ska klargöra vad målet är.

Ofta är målet att besvara en fråga som ställs i inledningen. Ibland är målet att bevisa att ett påstående är sant. Ibland är målet ett helt annat men inledningen måste alltid klargöra riktningen.

Som i de redan nämnda inledningarna, exposition och narratio, presenteras relevant bakgrundsinformation. Man kan se det som att lägga upp de saker man ska behandla i texten på ett bord. Allt presenteras inte i detalj men de huvudsakliga delarna måste läggas fram, exempelvis vad som ska analyseras och med vilka verktyg.

Utredning

Därefter reder man ut det som presenterades i inledningen. Ämnen beskrivs i detalj, plockas isär och sätts ihop igen, jämförs med andra saker, ställs mot varandra, med mera.

Det är i utredningen man exempelvis letar sig fram till svaret på de frågor som ställdes i inledningen, sammanfattar de texter som presenterades, listar argument för den tes som enligt inledningen skulle bevisas. Det är helt enkelt här man utför det huvudsakliga arbetet. Därför är det också textens längsta del.

Liksom i dramats stegring kan nya saker introduceras i utredningen men textens huvudsakliga ämne, som dramats konflikter, måste vara det centrala, annars hamnar vi vid ett mål vi inte siktade mot eller med en lösning som inte är svar på frågorna som ställdes i inledningen.

Slutsats

Utredningen leder fram till en slutsats. I drama leder stegring till klimax och katastrof; i argumenterande tal leder argumentatio till peroratio; en analys leder fram till en sammanfattande slutsats. En slutsats som inte är ett resultat av utredningen blir lika meningslös som ett dramatiskt klimax där en helt ny karaktär plötsligt dyker upp och löser allt utan förvarning - s.k. deus ex machina.

Slutsatsen måste även vara direkt kopplad till inledningen. Den måste motsvara det mål som presenterades och besvara de frågor som ställdes. Den är textens upplösning och den ska varken knyta ihop trådar som inte finns sedan tidigare eller låta trådar fladdra oknutna.

Ibland kan ett svar vara att ingen tydlig slutsats kan dras, men det är dock ett svar i sig och ett tydligt avslut på texten.

Fraktala tendenser

Fraktaler består av mönster som upprepas i alla skalor, från mikro- till makronivå. Ett naturligt exempel är grenarna på ett träd.

Ett annat exempel är IUS - inledning, utredning, slutsats - för både texter och hela skrivprocessen.

ämnesmening INLEDNING SLUTSATS UTREDNING ämnesmening INLEDNING SLUTSATS UTREDNING ämnesmening INLEDNING SLUTSATS UTREDNING

Styckeindelning

Liksom texten som helhet ska varje stycke följa IUS-strukturen. Första meningen ska signalera vad stycket handlar om, vad ämnet är. Sista meningen avslutar detta delämne och kopplas ihop med nästa styckes ämnesmening, ofta med hjälp av sambandsord som ’å andra sidan’ och ’även’.

INLEDNING UTREDNING SLUTSATS

Korta texter

Korta texter följer den grundläggande IUS-strukturen men saknar oftast underrubriker. Just avsaknaden av rubriker gör det extra viktigt att tänka på strukturen då texten planeras.

Utredningsdelen är alltid längst och inledningen bör vara kortast.

INLEDNING UTREDNING SLUTSATS SyfteMetodKällkritikTeori ResultatAnalys

Längre vetenskapliga texter

Rapporter, utredningar, litterära analyser m.fl. har oftast ett antal rubriksatta underavdelningar. Dessa kan variera men den övergripande strukturen är fortfarande IUS.

Inledningen blir här längre i förhållande till slutsatsen eftersom den har en mer omfattande utredning att lägga grunden för. Metodbeskrivning, källkritik, teoretisk bakgrund m.m. är alla saker som behöver ’läggas upp på bordet’ för att förbereda resultatredovisning och analys.

Skrivprocessen

INLEDNING UTREDNING SLUTSATS

Inledningen på skrivprocessen får gärna vara kort men måste också få ta tid. Det är inte alltid lätt att komma fram till ett bra ämne eller en lämplig frågeställning. Långa promenader kan hjälpa, likaså läsning, brainstorming eller att bolla idéer med andra. Om deadline tillåter ska detta moment aldrig stressas igenom.

Den del av skrivprocessen som motsvarar utredning är den absolut längsta. Det är här du samlar och sorterar information, disponerar och skriver utkast. Notera att även denna del har en IUS-struktur där ’slutsatsen’, själva skrivandet, ska ligga sist och gå snabbt. Börja inte redigera innan första utkastet är färdigt.

Skrivprocessens avslutande del är bearbetning av texten och färdigställande. Ibland är det mycket som behöver justeras, ibland väldigt lite. Tänk dock på att ett utkast måste vara skrivet innan denna del och att lämna tid innan deadline för att hinna göra justeringar. Att lämna in ett utkast är som att lämna in en text utan slutsats. IU...?

Logik

För att säkerställa att rätt saker hamnar i rätt avdelning kan en jämförelse med matematik göras.

Inledningen motsvarar själva uppgiften, utredningen är uträkningen och slutsatsen resultatet/svaret.

Liksom i matematik så måste du redovisa en fullständig uträkning och det är givet att svaret måste vara kopplat till uppgiften.

Det är också uppenbart att du inte ska ha uträkning i vare sig uppgifts- eller svarsdelen. Alltså, ingen utredning i inledning eller slutsats.

Slutligen, åter till antiken...

...eller kanske ännu längre?

Innan människan fanns inget berättande...

Men det har funnits sedan vi först utvecklade vår språkförmåga, sedan vi samlades kring lägerelden för att berätta hur jakten gått, sedan vi började dokumentera vår omvärld på grottväggar. Men länge fanns ingen genomtänkt struktur för berättelserna, målningarna hamnade där plats fanns, mycket hängde på hur bra berättaren var och på att det fanns ett väldigt begränsat kanalutbud.

Visst fanns berättarteknik innan antikens grekland, men det var då den började finslipas och dokumenteras

och därefter har den utvecklats till något vi vet fungerar utmärkt med hur vår hjärna tar till sig och påverkas av information.

Så... om du inte vill att din text -- oavsett om den är

-- ska uppfattas som en

ra genom

eller som

osammanhängande målningar på en dunkel grottvägg,

upplys dina läsare med hjälp av

Alltid. På alla nivåer. Struktur.

IUS